Fredag

Lördag

Fredag

Program

19.00

Invigning i aulan
Allspel, smakprov ur programmet, invigningstal, Pite Folkvagn med mera!

20.00 Aulan
VästanVind Jojk

VästanVind Jojk är en duo (Ronald vikström, keytar och Jonas strandgård, gitarr) som gör egna tolkningar av Samisk jojktradition instrumentalt. Det mesta av materialet är hämtat från inspelningar av Samer, som Sveriges radio gjorde 1953 förutom ”Till vinden” efter Nils Aslak, och Ronalds egen komposition ”Nasafjäll requiem”. ”Till vinden” var den första jojk Ronald gjorde en egen tolkning på och den fanns med på repertoaren under många år. När Ronald och Jonas började spela tillsammans gjordes ett framförande med ”Till vinden”. De fann att samklangen mellan de båda instrumenten passade som handen i handsken och gav ett nytt och unikt uttryck. Västanvind är den vind som passar bäst in på Ronald och Jonas uttryck, detta eftersom det ofta stormar om västanvinden och likaså blåser det även en hel del om Ronald och Jonas, därav namnet. Intresset för samisk kultur och jojk tog fart när Ronald började sätta sig in i historiken om sin egen landsdel och fann att den mest betydande epok som format övre Norrland (som tyvärr passerat historielektionerna utan större eftertryck) var första epoken av silverutvinningen i Nasafjäll år 1635-1659. Nasafjällsperioden är en stor händelse i svensk historia som tyvärr alltför få känner till. Den handlar om att silvret i Nasafjäll skulle rädda Sveriges usla finanser.

Projektet innebar ett mänskligt lidande för arbetarna, bönderna och inte minst för samerna som tvingades transportera malmen under vådliga omständigheter med sina renar och ackjor. Arbetet för samerna innebar att de inte kunde bedriva sin egen rennäring och många gick i landsflykt till Norge. Renarna var heller inte byggda för att dra så tung last och den 6 mil långa vägen mellan gruvan och smälthyttan i Silbojokk var kantad av renkadaver. Silvergruvan i Nasa fick en oerhörd betydelse för landsdelen eftersom infrastruktur byggdes utmed hela Nasaleden. Många byar och namn på platser föddes under denna period. Gruvan skulle påskynda kolonisationen av den glest bebyggda lappmarken och på köpet skulle samerna bli kristna. Det var en tid av förtryck mot samekulturen. Att jojka var hedniskt och straffbart. Det var en tid då kronans makt gjorde anspråk på rennäringen genom att beskatta samerna med var tionde ren. Miljön kring Nasafjäll blev så kraftigt förgiftad av bly och arsenik att än idag kan man inte plocka bär eller dricka vatten från sjöar i dess närhet. ”Nasafjäll requiem” är en dödsmässa och en sorg över allt lidande, spillda människoliv, miljöförstöringen och våldtäkten på samekulturen för endast 860kg silver.

Då Sveriges Radio gjorde sin inspelningsturné 1953, ville man dokumentera jojken till eftervärlden eftersom man trodde att jojken höll på att dö ut. Det var svårt att få samer att ställa upp då de inte ville jojka offentligt. Att jojken var synd och skam satt fortfarande kvar hos många kristna samer, men det fanns undantag som Johannes Alexander Nutti från Övre Soppero. Han var laestadian, men genom sina resor hade hans ögon öppnats för att det kunde vara av kulturhistoriskt värde att bevara samisk kultur. Till slut fick de ihop 34 samer som ställde upp på inspelningen.

Jojken är ett sätt att minnas någon eller något. Krister Stoor, som även kallas doktor jojk säger: När man jojkar är man ett med det man uttrycker, till skillnad från en visa där man sjunger om någon eller något. I jojken är man personen, djuret eller platsen.

 

 

20.00

VästanVind Jojk

21.00 Aulan
Framnäs Folklore Ensemble (FFE)

Framnäs Folklore Ensemble består av studerande från alla utbildningar på Framnäs Folkhögskolas Kreativa Kurser (aka Musiklinjen). De spelar svängig folkmusik från Bulgarien, Makedonien och andra länder i sydöstra Europa i egna versioner, med en rockig attityd. Den som gillar musiken i filmer som ”Svart katt, vit katt”, ”Underground” och ”Zigenarnas tid” kommer att gilla det här. Under årens lopp (ensemblen har funnits sedan 1998) har de olika uppsättningarna av ensemblen varit nere på Balkan och spelat åtskilliga gånger, och där vunnit publikens hjärtan.

Ensemblen kommer att göra allt för att få publiken i rörelse, på många sätt….

21.00

Framnäs Folklore Ensemble

22.00 Aulan
Mariel Buckley

Klassisk country för den moderna världen. Kanadensiska Mariel Buckley och hennes band balanserar på en slak lina mellan country, pop och americana. Buckley är en låtskrivare av rang, något som är alldeles uppenbart på nya plattan “Everywhere I Used To Be”, som släpptes tidigare i år. En platta som dessutom pekar ut en delvis ny riktning med ett modernare sound utan att kompromissa med kvaliteten på låtskriveriet. Buckley och hennes band har varit på väg hit ett par gången men stoppats av pandemin. Men nu ska det äntligen bli av!

Unapologetically genuine, wry, and soft-hearted – Mariel Buckley has planted her flag firmly as a songwriter who’s in it for the long haul. She aims to find herself squarely on the fringes and exactly where she belongs: singing and writing songs for the underdog.

Her candor and magnetic live show have been charming listeners across North America since her debut LP, Driving In The Dark [2018]. With some impressive accolades on the way including Roots Artist of the Year (Western Canadian Music Awards, 2019), and taking home the grand prize of $100,000 from the year long Project Wild commercial radio artist contest, Mariel was ready for her next move.

Now with her debut album and thousands of miles under her belt, Buckley looks to turn country/folk music on its head, with her follow-up album, Everywhere I Used To Be [2022]. Anchored by the haunting whine of the pedal steel, rounded out by heavy synth pads and produced by Marcus Paquin (The Weather Station, The Barr Brothers, Arcade Fire, The National), the resulting collection is a driving, swooning, toe-tapping catharsis; sealed and delivered by Buckley’s signature crooning brand of angst-ridden alt-folk.

22.00

Mariel Buckley

23.00 Aulan
Folk och rackare

Folk & Rackare var en av de mest inflytelserika grupperna inom svensk folkmusik under 1970-80 talet. Med intrikat stämsång och blandning av elektriska och akustiska arrangemang av främst medeltidsballader, har de kommit att bli den nya generationens folk- och balladsångares stora förebilder.

Carin Kjellman och Ulf Gruvberg gav ut sin första skiva Med rötter i medeltiden 1974. Något år senare bildade de kvartetten Folk & Rackare tillsammans med Jørn Jensen och Trond Villa (från norska kultbandet Folque) som tog med det norska bordunsoundet in i gruppen.

Brittiska folkrockband som Fairport Convention och Pentangle blev en stor influens för bandet, liksom tidig musik. Genom sina nyskapande arrangemang har de nått en bred svensk, och internationell publik. 

(Text: Emma Härdelin i Garmarna inför konsert i Norrbo, juli 2017)

 

I april 2018 genomförde musikmagasinet Lira en kartläggning av ”100 album som format den svenska folkmusiken”. Där placerades Folk & Rackares album Rackarspel bland de fem främsta. Hedningarnas Kaksi som lade beslag på förstaplatsen hade producerats av Ulf Gruvberg

Vid samma års Folk & Världsmusikgala i Norrköping förärades Carin Kjellman & Ulf Gruvberg juryns prestigefyllda hederspris.

23.00

Folk & Rackare

Lördag

16.00 Foajén
Kadrell’n

Vårt lokala folkdanslag med spelmän bjuder på ett smakprov!
Länkade artikeln är inte dagsfärsk, men ger en bild av laget.
http://www.pt.se/noje-kultur/disco-folkdans-och-strategi-samsas-med-koreografi-8438287.aspx

16.00

Kadrell'n

17.00 Foajén
Birkafolk

När solen reser sig över fjället och grädden vispas i köket hörs tunga, vackra och lätta melodier klinga över Storsjön så starkt att Storsjöodjuret bjuder upp närmsta öring till dans!
Som en kromglänsande amerikanare glider Birka Folk in och levererar ett underbart fjäderlätt tung-gung!

10 glada folkmusikanter från hela landet som svänger och kränger med stråkar och blås.

Kom och dansa!

Amanda Martinsson fiol
Tua Wennerbrandt fiol
Emma Arvidsson Fiol
Rebecka Lundvall Viola
Elsa Lungren Fiol
Hanna Holmberg Klarinett
Beata Sundsvall Klarinett
Alexa Gödde Saxofon
Jakob Grunditz Nyckelharpa, Slagverk
Daniel Andersson Fiol, bas

17.00

Birkafolk

18.00 Foajén
Kapellsfolk (Härnösands folkhögskola)
Kapellsfolk
En gång i tiden startade violinisten och spelmannen Röjås Jonas musikutbildningen på Kapellsberg i Härnösand.
Sedan fem år tillbaka är folkmusiken åter på Kapells som numera finns på Härnösands folkhögskola.
Årets elever från folkmusiklinjen som kommer att spela och sjunga för er är:
Tindra Svanqvist, sång
Olivia Ihalagamage, fiol
Maja Niestrat, fiol
Rasmus Nyström fiol
Anton Jönsson, nyckelharpa
Arvid Furmark, nyckelharpa
Evanlyn Kallvi, flöjt
Leila Hasch, cello
David Törnqvist, gitarr 

 

18.00

Härnösands folkhögskola (Kapellsfolk)

19.00 Foajén
Karp – Framnäs Folk & Världsmusikklass

De komma från öst och väst, de komma från syd och nord, och även från mitten av vår svenska jord.
Dessa ungdomar sammanstrålar på Framnäs Folkhögskola för att förkovra sig i folkmusikens landskap. De spelar folklig musik från Norden, Brittiska öarna, Amerikat, Balkan och odefinierbara länder, ännu inte upptäckta eller bebodda. Ibland delar de upp sig i mindre sättningar.
De flesta arrangemang arbetar de fram själva med coachning av lärare som specialiserat sig på de olika stilarna. Ledorden är: Ta avstamp i traditionen utan att tyngas ner av den! Spelglädjen står högt i kurs när dessa musikanter tar ton, vokalt och instrumentalt!

Jimi Apetrea – flöjt, Liv Hansson – sång, Egil Lilja, Kääjk Burman – slagverk, Sofia Sterne – kontrabas, sång,
Agnes Bäcklund, Gabriella Eriksson – sång, Dexter Norrman -dragspel, klarinett,
Nils Salthammer, Gustav Bergsgård – gitarr, Laura Sorainen – fiol

19.00

Karp - Framnäs Folk & Världsmusikklass

20.00 Aulan
Fredrik Hangasjärvi aka Frecke

Fredrik är riksspelman, dragspelare och kompositör och har spelat i många olika sammanhang i Tornedalen. Där känner alla honom från bland annat bandet Raj Raj, och som en i orkestern Tuli Palo,där han spelar tillsammans med riksspelman Daniel Wikslund. Han spelar även duo med dragspelsvirtuosen Janne Johansson.

När Fredrik medverkade i SVT-serien Bastubaletten, och dansade med koreografen Justine Kirk, blev han folkkär. Nu har Fredrik skrivit egen musik och kommit ut med en skiva. Med musiken från skivan kommer han till Pitefolk, och med sig har han musiker som har känsla för de tornedalska toner han spelar. Gunnar Sundström på piano, Daniel Hakkaus gitarr och ukulele, Daniel Wejdin kontrabas, Johan Englund trummor, Jonas Eriksson, pedalsteel, samt sångerskan Sanna Kalla, från The Magnettes, och Bastubaletten på SVT.

Alla medverkande i bandet är musiker med en gedigen bakgrund i olika genrer.

 

20.00

Fredrik Hangasjärvi

21.00 Aulan
Kolonien

Familjekvartetten Koloniens tredje album, ”Till Skogen”, släpptes 22 april 2022 på Supertraditional i Skandinavien och Cumbancha internationellt. Det är en personlig berättelse om fyra vänner, en familj och en plats. Om hembygden och skogen utanför gården. Om 10 år tillsammans som band. Om svårigheterna och glädjen i att tillsammans växa upp och om allt vad det innebär med att se släktingar gå vidare och nya liv tillkomma. Om en frustration över samhällets växande fokus på individen och frågor om hur vi ska möta vår tids stora utmaningar.
Kolonien består av bröderna Erik och Arvid Rask, deras kusin Anna Möller och deras barndomsgranne, Mischa Grind. Trots att de hade spelat musik tillsammans sedan barndomen, formades Kolonien på en musikfestival i Tanzania 2010. Sedan dess har de turnerat flitigt över hela världen och fått en hängiven publik såväl på hemmaplan som utomlands.
I över ett decennium har Kolonien varit en självklar del av den nordiska folkmusikscenen. Med sin karaktäristiska stämsång och mångfald av musikaliska influenser har de utmanat bilden av samtida folkmusik och skapat sin egen kreativa koloni; en blandning av akustisk roots-musik och hoppfull sing-along-pop som för samman flera världar.

Koloniens debutalbum ”Clockwise” släpptes 2012 och bandet tilldelades ”Årets nykomling” på Folk- och World Music Awards. 2015 släppte Kolonien sitt andra album ”Drömmarnas Land”. Internationellt intresse växte bandet explosionsartat efter ett showcase på Folk Alliance International i Kansas City 2018 med Kolonien turnérar årligen i Nordamerika och Europa. I april 2022 kom den efterlängtade skivan “Till Skogen” som hyllats både i Sverige och Internationellt. 

Urval av citat om “Till Skogen” 

“Bäst just nu” – Folkmusiken P2 (SE)
“Top of the World Album” – Songlines Magazine (UK)
”Snyggt och kristpigt rakt igenom” – Dagens Nyheter/Po Tidholm (SE)
“Ett av årets bästa världsmusik-album” – Philspicks (US)
“Omöjliga att inte tycka om” – Lira Musikmagasin (SE)
Lyssna: https://open.spotify.com/album/1QHF3GpE5dO7i8CzEvJUe0?si=EmYIjV2wRluGv355ZGtvGQ

Video: https://youtu.be/zNSKr0g5b7s

 

21.00

Kolonien

22.30 Aulan
Aide, aide! Balkan jam session med Lele Lele orchestra och gäster!

Aide Айде! Balkan Jamsession är akten där musiken och dansen från Balkan och Mellanöstern är mötesplatsen!
Husbandet Lele Lele Orchestra (med gäster) levererar rejält Balkansväng och ett lyhört komp till alla som vill komma upp och spela en låt, sjunga en sång eller dansa en dans.
Så ta med dig ditt instrument, dansskor eller bara kom som du är och lyssna och var med!

Lele Lele Orchestra är:
Mihail Dinchev – tambura, sång & dans
Kai Sundquist – klarinett
John Runefelt – dragspel
Stian Grimstad – tuba
Moa Danielson – tupan-trumma

Gästartister presenteras senare!

22.30

Ajde ajde, Balkan Jam session
Lele Lele orchestra med gäster